מה הסיפור שלך (או מה הקשר בין ארבע ההסכמות ואמונות מגבילות) ?


מהי הסכמה? על פי הבנתו של דון מיגל רואיס (מחבר הספר 'ארבע ההסכמות') הסכמה הנה החלטה שאדם עושה עם עצמו ואשר משפיעה על תבנית החשיבה שלו. במילים אחרות, הסכמה שאינה מתאימה לך עוד (כי אולי פעם היא כן שירתה אותך) הנה אמונה מגבילה ("סיפור שאנחנו מספרים לעצמנו") היוצרת סבל מיותר, תוקעת אותך באותו המקום ומונעת ממך להתקדם, להתפתח ולהשתפר. הבשורה המשמחת היא כי באותו הרגע שנשתחרר מהאמונה המגבילה (שימו לב, יש יותר מאחת) נהיה חופשיים ומאושרים!

אמונה מגבילה לא אוהבת היגיון בריא, מפני שהוא גורם להן להיראות מטופשות. כי כשאמונה מגבילה מתחילה להיראות מטופשת, היא מאבדת את כוחה ונעלמת.

אלכס זיו – אמונות מגבילות

לקבוע פגישה עם האמונה המגבילה

מגבילה יוצרת מאבקים פנימיים – אנחנו מאוד רוצים משהו (העלאה בשכר, בית, מכונית חדשה, אהבה, זוגיות …) אבל לא מצליחים להתקדם לשלב העשייה. הגיע הזמן שתשאלו את עצמכם בקול – "האם הדבר אותו אני רוצה הנו בר- השגה עבורי?" אם התשובה שלילית, כעת שאלו את עצמכם :

"מדוע הדבר אותו אני רוצה אינו בר -השגה עבורי?" מתוך התשובות שתקבלו, תעלה ותצוף אותה אמונה מגבילה שמעכבת אתכם. לשנות אמונות מגבילות זה לוותר על האמת שלך שנמצאת איתך כאן ועכשיו. דוגמא לאמונה מגבילה: חוסר ידע משמעותו טיפשות. כאשר האמת היא שחוסר ידע איננו טיפשות, אלא פשוט חוסר ידע. כאשר חווים אמונה מגבילה, מרגישים אותה בגוף כהרגשה לא נעימה / אי נוחות כלשהי (אצלי זה בבטן שמתכווצת, למשל). דוגמאות נוספות: "אני לא יכולה למצוא את הזמן לעשות … (עדיף לומר 'אני בוחרת למצוא זמן לעשות…')" או "אני לא יודעת לבשל" או "אסור לי לעשות טעויות, כי רק אנשים טיפשים עושים טעויות" או "הכל או לא כלום" במהלך החיים אנו הופכים את ההסכמות האלו (זוכרים – אמונות מגבילות?), לתבניות חשיבה, לאורח חיים, להרגל. ההסכמות נותנות לנו תחושת בטחון ויציבות. חלקן עוזרות לנו בחיים וחלקן מגבילות אותנו כאשר אינן מתאימות לנו עוד. זהו העיקרון שכולנו צריכים להבין – יש הרגלים שמתאימים לתקופה מסוימת בחיינו, אבל ברגע מסוים ההרגלים הללו כבר לא מסייעים לנו להתקדם ולהתפתח בחיים ובאותו הרגע יש להשתחרר מאותם הרגלים ולבחור הרגלים מתאימים יותר. בספר 'ארבע ההסכמות' מציע לנו דון מיגל רואיס, לעשות ארבע הסכמות עם עצמנו על מנת שנוכל לחיות חיים יותר נעימים, שלווים ופחות לחוצים.4 הסכמים חדשים רבי עצמה שיסייעו לנו להחליף את ההסכמים שמחלישים אותנו.

1. שמירה על טוהר המילה – מתוך הבנת עוצמת המילים אותם אנו אומרים לאחרים ולעצמנו.(למשל – רכילות, במחשבות שאנו חושבים על עצמנו – המטרה היא לבחור להשתמש במילים מעצימות חיוביות כלפי הסביבה וכלפי עצמי)

2. לא להניח הנחות – הנחה היא פרשנות למציאות. הנחה היא נקודת מוצא ספקולטיבית. עובדה היא נקודת מוצא יציבה יותר.

3. לא לקחת דבר באופן אישי – משום שתקשורת בין אישית היא, פעמים רבות, העברת מסרים בין תדמיות.(אם אנו "לוקחים" או "סופגים" מה שקרה/ אמרו לנו באופן אישי אז אנו מסכימים/ מאמינים לו)

4. לעשות את המיטב – לשמור על שלוש ההסכמות שלעיל, ובחיים בכלל.(כדי לקיים את ההסכמים הללו ולהתנקות מההסכמים הישנים שלכם)

ההסכמה הראשונה: שמור על טוהר המילה – עליי לבחור מילים מעצימות כשאני מדברת/ חושבת לעצמי ולאחרים. לדבר על מה שאני מרגישה, במקום לדבר על מה שהאחר עשה לי. כשאני מדברת מתוך החוויה שלי, הסיכון שאני אטיח אשמה במישהו אחר ואשתמש במילים שליליות מצטמצם פלאים. דוגמא לאוצר מילים חיוביות ומעצימות: מעולה, בכיף, מדהים, כן, מצויין, פנטסטי, טוב מאוד,משובח, תודה,אני בוחרת (במקום לומ 'אני צריכה'),אני מוכנה, לא קל לי (במקום לומר 'קשה לי'), חשוב לי, אני מבקשת… להתרחק מרכילות ! התחילו לרכל לידך, אם אפשר לנטרל את שיחת הרכילות תבורכו, אם לא פשוט לבחור לקום וללכת – הכי חשוב, לא לשתף פעולה! לא להפיץ רעל! וגם להפסיק לרכל על עצמך במחשבותיך…

ההסכמה השנייה: לא לקחת שום דבר באופן אישי כאשר אנחנו לוקחים באופן אישי ארוע כלשהו, אנחנו בעצם מגיבים למחשבות של עצמנו (היא לא אמרה לי שלום אז אני בוחרת להיעלב).

ההסכמה השלישית: אל תניחו הנחות  במקום להניח הנחות, עדיף פשוט לשאול שאלות ולברר את העובדות. להתחבר למציאות ולא "לחיות בסרט".

ההסכמה הרביעית: עשו תמיד כמיטב יכולתכם כדי לקיים את ההסכמות הללו.

מאחלת לכולכםםם שתחשפו את האמונות המגבילות שלכם ואז תנפצו אותן לרסיסים קטנים שיתפוגגו ויתמוססו עד שיעלמו לעד.

ספרים מומלצים בנושא (גם לגדולים, למרות שחלק מהספרים הללו הם ספרי ילדים):

ארבע ההסכמות – דון מיגל רואיס

מקום בלב – ליאור אבורמן עידן

מפתחות הקסם של דידי – ליאור אבורמן עידן

לאהוב את מה שיש – ביירון קיטי

כתיבת תגובה

